Recenzija: Wreck-It Ralph (2012)

Ivica Milarić March 13, 2013 0
Recenzija: Wreck-It Ralph (2012)
Wreck-It Ralph: Poster za film

Wreck-It Ralph: Poster za film

Wreck-It Ralph je negativac. Njegov zadatak je da ruši jednu jedinu zgradu, iako zna da će svu štetu koju nanese, Feliks popraviti. Feliks je pozitivac, a Ralf bi voleo da samo malo, i on bude takav lik.

Obojica, zajedno sa stanovnicima zgrade, žive u arkadnoj konzoli i deo su video igre po nazivu Fix-it Felix. Oni i drugi likovi iz igara zadržavaju svoje života kada se svetla ugase i svi posetioci napuste igraonici. Svi oni, pozitivci i negativci, imaju svoje ličnosti, razmišljanja, osećanja i potrebe. Kada njihova igra napuni 30 godina, Ralf uviđa da ga drugi akteri ne doživljavaju kao bitnog i sposobnog, već kao tupog uništitelja koji je u stanju da radi samo ono što negativci rade. Ralf, međutim, nije spreman da na takvo etiketiranje pristane i odlučuje da svima pokaže da je jednako sposoban i vredan poštovanja kao svaki pozitivac; jedini način da to dokaže jeste da dobije medalju, nagradu predviđenu za pobednike u igrama.

Budući da su konzole spojene, Ralf napušta svoj dobro poznati svet i polazi u svetove drugih igara. Njegov cilj jeste da po svaku cenu pronađe medalju.

U ovako ambicioznim i kompleksnim dečijim filmovima uvek se otvara problem pitanja humora, koji obično ima zadatak da premosti jaz između mlađih i starijih gledalaca. Ukoliko su šale previše oštre i oslonjene na reference, deca ih neće razumeti; ukoliko opet autori spuste humor na banalan nivo odrasli će se tokom filma dosađivati. Pixar je primer kompanije čija dela ovaj jaz odlično prevazilaze, a sa Wreck-it Ralph kompanija Disney, uz pomoć režisera i scenariste Riča Mura (Rich Moore) uspeva da učini isto to. Prilično je sigurno da je Mur sposobnost kombinovanja fizičkih gegova, neočekivanih, blic šala i drugih šarenolikih tipova komedije formirao radeći na TV serijama The Simpson i Futurama, koje u isto vreme slave i parodiraju svoje teme i sadržaj.

Wreck-It Ralph: Scena iz filma

Wreck-It Ralph: Scena iz filma

Kvalitet napisanog scenarija prevazilazi izgled filma. Od samog početka, vešto i uz dozu melanholije kombinuju se vizuelni identiteti različitih epoha video igara, počevši sa osmobitnom grafikom i kreštavim zvukom, preko današnjih dana ultrarealističnih i stilizovanih pucačina iz prvog lica. Maštovitost animatora i drugih umetnika nije tu stala.

Pogled koji junaci video igara imaju na drugu stranu, kada iz elektronskog univerzuma posmatraju, kroz staklo arkadnih konzola, lica dece koja pritiskaju komande, je genijalan koncept, kao prizor i kao sama ideja – deluje jednostavno i očigledno, ali je zapravo veoma originalna. A ona nije jedina, već naizgled na svakom korak, film predstavlja nove neverovatne zamisli, kao što je pekara za proizvodnju trkačkih automobila, kraljevska garda od Orio kolačića, snabdevena Orio psima tragačima ili načina na koji se likovi iz igara odnose prema avatarima koje deca sa druge strane konzole kontrolišu.

Po mnogo čemu, Wreck-it Ralph je moderna verzija puta poput onog koji je prikazan u romanu Alisa u zemlji čuda. Umesto naivne Alise koja juri belog zeca, ovde Ralf juri medalju koja će mu dati bolji život, ali pre svega (samo)poštovanje. Kao i stariji roman, i ovo delo je uvrnuto, blesavo, brzo i u stanju konstantne promene; u njemu, zabava nije nešto što se ponekada dešava, već ono što je zagarantovano od prvog do poslednjeg trenutka.

Wreck-It Ralph: Poster za film

Wreck-It Ralph: Poster za film

Uz to, on nosi snažnu poruku o prirodi različitosti i načinu na koju je odbacujemo, borimo se protiv nje ili je prihvatamo, kako kod sebe, tako i kod drugih. Na najbazičnijem nivou, ovaj film govori o toleranciji i shvatanju onih koji nisu, niti mogu da budu kao mi; pohvalno je da se takve teme obrađuju u dečijem filmu, i uz dovoljno stila i takta da se to ni u jednom trenutku veštački nameće.

Wreck-it Ralph je sjajno ostvarenje i dečiji film u kom će moći da uživaju trenutna deca, a ona starija i malo starija dobiti priliku da se prisete svog detinjstva i video igara koje su ga obeležile tokom poslednje tri decenije.

Naslovna foto: Poster za film: Wreck-It Ralph

Latest posts by Ivica Milarić (see all)