Recenzija: The Truman Show (1998)

Nikola Milosev August 10, 2013 0
Recenzija: The Truman Show (1998)

Film The Truman Show (Trumanov šou) bez preterivanja, svakako spada u jednu od originalnijih priča u poslednje dve decenije sedme umetnosti, pa verovatno i šire. Bez obzira na nesvakidašnjost ove priče, intrigantnost koju sa sobom nosi je zahvatila vrlo široke mase i može se reći da je ovo film koji se svideo gotovo svakom, ka i npr. Forest Gump (1994). Međutim, iako u nesvakidašnjoj formi, osnova priče se naprotiv zasniva na jednoj nama daleko bližoj temi, rijaliti šoua, ali za današnje standarde pomerenoj do još uvek nezamislivih granica. Naizgled ovako predstavljena osnova filma, mnogima će zazvučati možda poput nečega što su već gledali na sličnu temu, npr. The Runnung Man (1987), ali The Truman Show je u poređenju sa navedenima ipak daleko sofisticiranija priča.

Za one koji još nisu gledali, šta zapravo nudi The Truman Show? Truman Burbank (Jim Carrey) je prva beba usvojena od strane neke korporacije i to, ni manje ni više, u svrhu rijaliti šoua. Truman je glavna zvezda najgledanijeg televizijskog šoua na planeti, koji nosi njegovo ime i svaki trenutak njegovog života, od trenutka njegovog rođenja je sniman i prenosi se na televiziji. Međutim, najveća caka je u tome što Truman to jedini ne zna i njegov život se zapravo odvija u okviru ogromnog filmskog studija, za koji Truman veruje da je stvaran svet. Da stvar bude zanimljivija, svi ljudi koji okružuju Truman-a su glumci i statisti, a svaki trenutak njegovog života i okruženja je strogo isceniran, a opet bez da je on toga svestan. Međutim, usled tolike količine izveštačenosti i proračunatosti oko njega, u Truman-u počinje da radi crv sumnje.

Uzevši u obzir poruku koju sa sobom nosi, film The Truman Show se možda pojavio i prerano, u odnosu na aktuelnost rijaliti programa koji su u to vreme tek bili u začetku (u formi kakvom je danas poznajemo), do čije pune ekspanzije je došlo tek nešto kasnije, pogotovo kada su naši prostori u pitanju, gde u to vreme oni još nisu ni postojali. Sa te strane, ovaj film bi se u pojedinim segmentima, pored svoje očigledne kritičke nastrojenosti, mogao nazvati i vizionarskim, pogotovo uzevši u obzir granice do kojih su rijaliti programi danas došli, a bogami i ekstreme kojima oni teže. Međutim, smatramo da je scenario poput ovog u filmu The Truman Show, ipak fantastičan i da bi njegova realizacija u stvarnosti bila prilično nemoguća. Pri tome ne mislimo na sam čin stvaljanja Truman-a u poziciju u kojoj se nalazio u filmu, već prvenstveno na „statiste“ koji su ga okruživali. Naime, pored Truman-a kao glavne zvezde šoua, oko njega imamo gomilu likova koji višedecenijski glume da su mu roditelji, prijatelji itd. Po takvom scenariu, ovi likovi zapravo uopšte nemaju svoj život, s obzirom da se gotovo dvadesetčetvoročasovno nalaze u Truman-ovom okruženju. Po nama, to je mnogo diskutabilnije od samog Truman-ovog života u takvim okolnostima. Složićete se da je tako nešto, bez obzira na količinu novca koja je u igri, ipak nerealno izvesti bez mnoštva incidenata, na tako dug vremeski period poput ovog u filmu (radi se o  tridestetak godina Truman-ovog života), a i sam film je u svom opisu predstavljen kao neka vrsta sociološke naučne fantastike. Na kraju krajeva, i sam Truman vremenom počinjenje da sumnja u stvarnost sveta koji ga okružuje. Međutim, aspekt realnosti cele priče u suštini nije bitan u odnosu na poruku koju nosi, u formi oštre kritike društvu, zamotane u kombinaciju satire, drame i potpuno zadovoljavajućeg humora.

Osvrnimo se malo i na glumu Jim Carrey-a, kao Truman Burbank-a. Ovo je takoreći njegova prva ozbiljna uloga, u smislu uloge u filmu sa elementime drame, nasuprot njegovim dodatadašnjim ulogama u filmovima poput The Mask (1994), Ace Ventura (1994) ili Dumb&Dumber (1994), koje ga na kraju krajeva i jesu proslavile. Naime, Carrey je u vreme ovog filma bio uglavnom poznat po „kreveljenju“, te je mnogima bilo teško da ga vide u ozbiljnijoj ulozi poput ove Truman-ove. Međutim, bez obzira na dramski ton u ovom filmu, Truman nije potpuno operisan od klasičnog Carrey-a sa grimasama (iako se uopšte ne može reći da mu je to u ovom slučaju minus), a njegove „ozbiljnije“ uloge, u kojima je bio neprepoznatljiviji sa glumačkog aspekta usledile su tek u filmovima poput Man on the Moon (1999) i Eternal Sunshine of the Spottless Mind (2004). Sve u svemu, Carrey se odlično snašao u ulozi Truman-a i ovo mu je po nama jedna od boljih uloga u karijeri. Takođe, veliki doprinos ovom ostvarenju, doduše epizodnom ulogom, pružio je i Ed Harris svojm rolom Christof-a, idejnog vođe celokupnog Trumanovog sveta. Sam lik Christof-a je takođe vrlo zanimljiv, jer dobro prikazuje kako jedna izopačena ličnost dobija epitet genijalca, čiji legitimitet je obezbeđen u svetu sa poremećenim sistemom vrednosti. Pored sjajne glume, scena i generalno svega vezanog za ovaj film, posebno bismo napomenuli i izvanrednu muziku u filmu, koja nam je posebno privukla pažnju i upotpunila ceo doživljaj, zahvaljujući genijalnim kompozicijama  Burkhard Dallwitz-a i Philip Glass-a. Sveukupno gledano, The Truman Show zaslužuje naše najviše ocene, gledano sa svakog aspekta.

Naslovna foto: Poster za film “The Truman Show” (1998) / Paramount Pictures