Recenzija: Oz the Great and Powerful (2013)

Nikola Milosev March 16, 2013 0

Slobodno možemo reći da film poput Oz the Great and Powerful, publika nije videla još od originalonog filma The Wizard of Oz iz 1939. godine. Dobro, možda preterujemo, ali ono na šta ciljamo je da ovaj film svojim pristupom u mnogome podseća na one iz tzv. zlatnog doba Holivuda, sa polovine dvadesetog veka. Oz the Great and Powerful je zapravo prequel, tj. svojevrsni uvod u film The Wizard of Oz. Njegova radnja, smeštena je u period dvadeset godina pre priče o Dorothy Gale, a predstavlja priču o samom čarobnjaku Oscar “Oz” Diggs-u i njegovom dolasku u istoimenu, čudesnu zemlju Oz.

Kada kažemo da film poput Oz the Great and Powerful, nismo davno gledali, to možemo potkrepiti mnoštvom činjenica. Osim izobilja kompjuterskih animacije, koji čine da zemlja Oz izgleda zaista čudesno, većih inovacija u odnosu na film iz 1939. godine, nema. Film je gotovo u potpunosti urađen u duhu starog filma i velika je pohvala što njegovi tvorci nisu upali u zamku modernizacije likova i priče. Dakle, u filmu nećete videti moderna i egzotična čudovišta i druga bića, karakteristična za nove filmove, pa su tako čak i veštice onakve kakvim ih pamtimo u izvornom obliku, od pre više od 70 godina. Takođe, u filmu ćete primetiti brojne aluzije na film The Wizard of Oz. Na samom početku filma, Oz-ova nesrećna ljubav Annie (Michelle Williams), izjavljuje kako će se udati za izvesnog gospodina Gale-a, što aludira na porodičnu povezanost sa Dorothy Gale, tačnije, Annie bi upravo mogla biti Dorothyna majka. Ako bolje obratite pažnju, u pojedinim segmentime primetićete i aluzije na Limenka, lava i Strašilo, doduše samo kao naznake o kojoj se priči radi. Interesantna je i paralela izmeđi Dorothy i Oz-a, predstavljena Oz-ovim susretom sa Glindom, dobrom vešticom juga, koja nosi lik njegove ljubavi Annie iz Kanzasa, dok Dorothy u zemlji Oz susreće zlu vešticu sa zapada, u obliku  zle gospođe Gulch, takođe iz Kanzasa. Možda će neko pomisliti da odsustvo modernizacije likova čini lik manje privlačnim, ali zapravo je suprotno i neočekivano osvežavajuće. Ono što je međutim za najveću pohvalu u filmu je pristup priči i scenariju. U potpunosti je postignuta ravnoteža u prilagođavanju filma različitim uzrastima, tako da je on podjednako privlačan i deci i odraslima. Priča je krajnje pojednostavljena i u tome je njena čar. Ne postoje nepotrebna komplikovanja i svaki deo priče je na svom mestu, čineći je veoma koherentnom. Generalno gledano, film je zaista u maniru klasičnih bajki, a samim time i u duhu originalnog filma. Čak je i humor u filmu veoma jednostavan i nevin, bez nepotrebnih vulgarnosti, a opet dovoljno originalan i smešan na svoj način.

Izbor James Franco-a za ulogu Oscar “Oz” Diggs-a, tj. čarobnjaka iz Oz-a, posebno nam se svideo. Naime, Franco ima lik koji se odlično uklapa u već pomenuti period zlatnog Holivuda, te mu je i ova uloga savršeno legla. Lik Oz-a predstavlja šarlatana u svakom pogledu, a Franco je to odlično dočarao. Rachel Weisz je već iskusna glumica i na njenu ulogu Evanore, zaista nemamo primedbi, međutim, moramo priznati da smo bili krajnje skeptični prema glumačkim sposobnostima Mile Kunis, u slučaju veštice Theodore, ali se ispostavilo da je i ona  bila pun pogodak za ovu rolu. Naime, Mila je odlično poslužila u dočaravanju svetle strane Theodore, pre nego što je postala zla veštica zapada, a dalje je šminka već odradila svoje.

Oz the Great and Powerful je definitivno film u čijem su se ostvarenju stvari vrlo lako mogle otrgnuti kontroli, a priča otići u pogrešnom pravcu. Pri tome prvenstveno mislim na lik Oz-a i kontinuitet njegovog razvoja kroz film. Uprkos svemu, smatramo da je ovaj film možda i potcenjen i da zaslužuje punu pažnju. Film možda nema neku duboku mudrost, ali on kao da vraća neko već zaboravljeno poimanje sedme umetnosti, te je samim time i dobar primer na koji bi se mnogi filmovi u budućnosti mogli ugledati.

Naslovna foto: Poster za film ” Oz the Great and Powerful (2013)” / Walt Disney Pictures