Recenzija: Iron Man 3 (2013)

Nikola Milosev August 23, 2013 0
Recenzija: Iron Man 3 (2013)

Moramo priznati da nikada nismo bili naročiti ljubitelji Iron Man-a, ali bez obzira na to izgleda kao da se treći nastavak ove filmske franšize nije preterano svideo ni onim najokorelijim fanovima ovog superheroja. Naše razočarenje povodom Iron Man 3 nije preveliko, s obzirom da nismo puno ni očekivali, ali u odnosu na prethodna relativno dobra tri filma ( uključujući i The Avengers ), ipak smo se nadali nečem boljem. Sam lik Iron Man-a nam je oduvek delovao kao neka vrsta Marvel-ovog odgovora na Batman-a, pa tako i u ovom filmu. Takođe, teško je oteti se utisku da je ovim filmom pokušano da se uradi nešto u stilu Christopher Nolan-ovog realističnog Batman-a, ali očigledno je da se u tome omanulo, a namesto te namere nastao konglomerat nasumičnih ideja koje su ovog „gvozdenog“ superheroja oterale na samu granicu gubitka svog smisla.

U ovom film o Iron Man-u (Robert Downey Jr.), naš junak se suočava sa svetskim teroristom pod imenom Mandarin (Ben Kingsley), od koga već na početku filma doživljava  poraz od koga se oporavlja gotovo ceo film. Na polovini filma, gledalac se već pita “pa kada ćemo dođavola već videti Iron Man-a?”. Počeli ste da gledate film sa namerom uživanja u Iron Man-ovim vratolomijama, a umesto toga većinu vremena u filmu gledate samo Tony Stark-a, te je možda bolje da je film upravo tako i nazvan, “Tony Stark”. Povodom toga bi se zapravo mogla povući još jedna paralela sa Nolan-ovim Batman-om, s obzirom da su mnogi film The Dark Knight Rises prekrstili u “The Dark Knight Hides” (Mračni vitez se skriva), aludirajući na veoma oskudnu pojavu samog Batman-a u ovom filmu, baš kao i u slučaju Iron Man-a. Sama priča u filmu Iron Man 3 je vrlo neoriginalna i potpuno je nejasno zašto je toliko spektakularno najavljivan, pogotovo u segmentima kada se tokom promocije filma naglašavalo kako će ovaj nastavak ponuditi nešto potpuno novo i osvežavajuće.

Nije sve doduše ni toliko crno u ovom filmu. Kao i  prethodni delovi ove filmske franšize, tako Iron Man 3 nudi sasvim pristojnu dozu odličnih specijalnih efekata, te je sasvim verovatno da će gledaoci koji pridaju veći značaj ovim aspektima filma i ovoga puta biti relativno zadovoljni. Kada još uzmemo u obzir da je glumačka postava ovog filma zaista sjajna, postaje potpuno nejasno zašto je on u odnosu na svoj potencijal ispao takav promašaj. Kada bismo pokušali da odgovorimo na to pitanje, uvidećemo da pored izgubljenosti u stvaranju priče ovog nastavka, ni sami likovi u filmu ovoga puta nisu dovoljno razrađeni. Uzmimo npr. Ben Kingsley-a i njegov lik Mandarina, koji je dugo najavljivan kao zastrašujući zli genije, a sam Kingsley kao neko ko je pojmu filmskog negativca dao potpuno novo značenje. Međutim, ma koliko voleli i cenili Kingsley-a kao glumca, gledajući film ubrzo shvatate da je sve što je o njemu i Mandarinu najavljivano u Iron Man 3, vrlo daleko od istine. Pored toga, ovoga puta u filmu imamo i Guy Pearce-a, čija glumačka umeća takođe cenimo, koja međutim ovde takođe nisu došla do izražaja. Pearce-ovu misterioznu ulogu Aldrich Killian-a ipak ne bismo otkrivali, te ćemo neku detaljniju analizu njegovog lika takođe preskočiti, kako bi za one koji film tek nameravaju gledati ostalo makar malo iznenađenja.

Na početku ove recenzije, naveli smo da je u ovom nastavku Iron Man bio na granici gubitka svoga smisla, koju je možda i prekoračio, a kao završnu reč ponudili bismo i objašnjenje ovog, moramo priznati subjektivnog zaključka. Robert Downey Jr.je zaista sjajan glumac i on je sa glumačke strane u ovom filmu ponudio možda i najviše u odnosu na druge, za šta je očigledno imao i prilike, s obzirom da, kao što smo naveli, odelo Iron Man-a u ovom filmu nije često ni oblačio. Međutim, film o Iron Man-u bi trebalo da prikazuje Iron Man-a, ne Downey Jr.-a. Tony Stark je u svetu superheroja za nas jedino zanimljiv kao Iron Man, a odricanjem te uloge Tony u tom svetu gubi svoj smisao. Za one koji film nisu gledali, ove reči možda i nisu najjasnije, ali zagolicajmo maštu potencijalnih gledalaca filma, ostavimo još malo tajni koje će (ukoliko ih uopšte zanimaju) otkriti sami.

Naslovna foto: Poster za film “Iron Man 3” (2013) / Walt Disney Studios Motion Picture