Recenzija: In Time (2011)

Nikola Milosev March 21, 2013 0
Recenzija: In Time (2011)

Vreme je novac, kaže se u našem svetu, doduše samo kao metafora. Međutim, ovaj izraz dobija svoje bukvalno značenje u imaginarnom svetu budućnosti, daleke 2169. godine, u filmu In Time. Ovako originalna i moglo bi se reći vizionarska ideja za film, vraća smisao i pravo značenje u naziv žanra naučne fantastike. Naime, film In Time, kao retko koji u skorije vreme, pokazuje nam da naučna fantastika može biti više od vanzemaljskih čudovišta, borbenih robota i lutanja svemirom, na šta se ovaj žanr, čini se sve više svodi. Naše saznanje da je za ovaj film odgovoran reditelj i scenarista Andrew Niccol, ulilo nam je nadu da ćemo ovde imati posla sa kvalitetnim filmom. Niccol je naime poznat i po filmovima Gattaca (1997)  S1m0ne (2002), a takođe je bio scenarista, kao i producent filma The Truman Show (1998), nama inače vrlo dragog, prvenstveno zbog vanserijski dobre priče.

Kao što smo na neki način već i pomenuli, u futurističkom svetu filma In Time, glavna i jedina valuta je vreme. U tom svetu ljudi fizički ne stare, međutim, kao i uvek postoji jedna caka. Njihovo starenje se zaustavlja u dvadeset i petoj godini, nakon čega im preostaje još samo jedna godina života, takoreći na kredit, ukoliko ne zarade ili na bilo koji drugi način ne obezbede sebi još vremena. Nakon što vreme na njihovom satu stane, oni jednostavno prestaju da žive. Naravno, poput situacije u našem svetu, gde se jedni razbacuju milionima, a drugi gladuju, tako i u ovom filmu pojedinci na svom životnom satu raspolažu vekovima, dok ostatak populacije svakodnevno živi u neizvesnoti od smrti.

Verujemo da se izbor Justin Timberlake-a za protagonistu filma, tj. ulogu Will Salas-a, retko kome svideo, osim možda devojčicama. U suštini, na njegovu glumu u filmu i nemamo neku strašnu primedbu, ali samom njegovom pojavom film kao da gubi na kvalitetu, doduše u vrlo zanemarljivom intenzitetu. No ne možemo svu krivicu svaliti ni na Timberlake-a što se glume tiče, jer niko od glumaca nije naročito zablistao. Izuzev odličnog Cillian Murphy-a, u ulozi Raymond Leon-a, glumci poput Amande Seyfried, Vincent Kartheiser-a ili Alex Pettyfer-a, pogodniji su za role u nekim tinejdžerskim serijama, ali s obzirom da je ovaj film zahtevao isključivo mladu ekipu, za iskusnije glumce nije ni bilo mesta. In Time je na svu sreću imao dovoljno snage, prvenstveno u svojoj priči, kojom propusti poput izbora glumaca odlaze u drugi plan i prolaze gotovo neopaženo.

Kada se priča o žanru naučne fantastike, obično se očekuje, pa i podrazumeva , tema specijalnih efekata. Međutim, In Time je u tom pogledu zaista bio minimalno zahtevan, što opet ukazuje na kvalitet njegove priče, koja nema potrebu suvišnog šminkanja kojom bi pokrila svoje rupe. Zapravo, mi verujemo da su najbolje naučno fantastične priče upravo one najjednostavnije, poput onih u seriji The Twilight Zone, bez grandioznih scena sa zahtevnom realizacijom tokom ekranizacije. Najzanimljivije u ovoj priči je to što ona uopšte nije toliko daleko od realnosti. Posmatrajući ovu alternatinu budućnost i našu sadašnjost, mnoge paralele bi mogle biti provučene između njih, što bi na kraju dovelo do zaključka da budućnost u filmu sasvim izvesno može biti jedan od ishoda našeg društva. Na kraju krajeva, razlikuje li se naš svet toliko od onog u filmu In Time uopšte?

Naslovna foto: poster za film „In Time (2011)“ / 20th Century Fox