Recenzija: Highlander (1986)

Nikola Milosev December 19, 2013 0
Recenzija: Highlander (1986)

Možda ćete reći da je naš kriterijum za filmske klasike pomalo isčašen ili čak na granici dobrog ukusa, ali film Highlander (Gorštak) za nas predstavlja upravo to, filmski klasik. Ruku na srce, u klasike se najčešće ubrajaju nešto starija ostvarenja, možda malo drugačijeg sadržaja, ali razmislite li malo bolje i od ovog ostvarenja prošlo je gotovo tri decenije. Takođe, Highlander od svega sadrži po malo u pravoj količini i to ga za nas čini filmom vrednog pažnje. Malo akcije i malo fantazije, dobra gluma, puno odlične muzike i sasvim dovoljno romantike, postavljeni na sjajnu osnovu priče čine ovaj film nezaboravnim doživljajem.

Priču filma Highlander retko ko ne zna, makar u naznakama. Pomenimo ipak da ona prati život besmrtnika Connor MacLeod-a (Christopher Lambert), naizmenično prikazujući različite segmente njegovog života, koji se protežu od 1536. godine, do približno današnjeg dana. Ujedno on učestvuje i u svojevrsnoj „Igri“ besmrtika, koja traje od nastanka čoveka. Igra detaljnije podrazumeva međusobne borbe besmrtnika, koje za cilj imaju odsecanje protivnikove glave i istovremeno preuzimanje njegove energije i životnog iskustva, što je ujedno i jedini način oduzimanja besmrtnikovog života. Višemilenijumska igra se završava kad na kraju ostane samo jedan, što je ujedno i moto igre, „može biti samo jedan“.

Sama ideja o besmrtnosti gotovo univerzalno je privlačna za gledaoce i tematika je koja nas večito intrigira upravo iz razloga naše smrtnosti. Pomalo je i mazohistička naša privlačnost ka onom što nikako ne možemo biti, ali traganje za večitom mladošću, jedna je od čovekovih najstarijih želja i večitih težnji. Razlog više da se na besmrtnike iz filma Higlander posebno obrati pažnja je oblik u kojem se pojavljuju. Za razliku od neke druge vrste besmrtnika npr. vampira, ovaj film nam pruža drugačiji prikaz i pristup ideji o besmrtnosti. Tačnije, mimo svoje „igre“ i činjenice da dugo hodaju našom planetom, besmrtnici u ovom filmu žive poput svih nas, ne izdvajajući se preterano ni po čemu.

Glumi u filmu Highlander, posvetili bismo posebnu pažnju. Na prvom mestu, poseban akcenat stavili bi na preformans Clancy Brown-a, koji je svoj lik Kurgan-a, ujedno i antagoniste filma, dočarao toliko sjajno i živopisno jezivo da bismo ga stavili na listu 10 najboljih filmskih negativaca svih vremena. Jednom rečju, Kurgan je čisto zlo. Izbor Christopher Lambert-a za naslovnu ulogu protagoniste, naizgled se možda čini i pomalo čudan i neočekivan, ali sasvim zadovoljavajući i bez zamerki. Ponajviše je uočljiva hemija koja u filmu postoji između Lambert-a i Sean Connery-a, te se zaključuje da je izbor Lambert-a za ovu ulogu možda bio i idealan. Connery je u ovom slučaju ulogom besmrtnika Juan Sánchez Villa-Lobos Ramírez-a, ostvario standardno odličnu rolu i verovatno da je sam pomen njegovog imena u ovom ostvarenju već inicijalno „kupio“ mnoge gledaoce i pre samog gledanja filma. Što se ostalih uloga tiče, dodali bismo još samo da je Roxanne Hart , po našem mišljenju, verovatno najveći promašaj izbora glumaca iz pomalo banalnog razloga, koji podrazumeva nekompatibilnost njenog fizičkog izgleda sa ulogom koja joj je dodeljena. Otvoreno rečeno, Roxanne kao da jednostavno nije bila dovoljno lepa za ulogu Brende Wyatt, koja je verovatno trebala da pogura njenu dalju  glumačku karijeru, što očigledno nije bio slučaj.

Što se muzike u filmu tiče, upitaćemo samo koliko je filmova imalo tu čast da im na ovom segmentu projekta pripomogne legendarna grupa Queen? Malo, zar ne? Pomenućemo samo sjajnu numeru Who Wants to Live Forever, koju je gitarista grupe Queen, Brian May, komponovao u cilju prikaza ljubavi između Connor MacLeod-a i njegove prve žene Heather (Beatie Edney). Dodamo li pri tome da je u muziku svoje prste umešao i Michael Kamen, postaje jasno da je na ovom polju ovo ostvarenje vrlo jak igrač. Epske, a bogami i lirske scene života besmrtnika, potpomognute muzikom ovog kalibra stvaraju kod gledaoca jednistvenu impresiju koja se pamti.

Pojedinci su možda upoznati sa informacijom da je rimejk filma Highlander već duže vreme u planu. Ukoliko ikada dođe do realizacije ovog projekta on će verovatno biti pun nemogućih akrobacija, kompijuterske animacije, nabildovanih glumaca i ko zna još čega, na šta ovaj film baš i nije stavljao akcenat, ali je opet izgledao sjajno. Možda je upravo smanjeni intenzitet vizuelnog blještavila učinio ovu nesvakidašnju filmsku fantaziju u neku ruku i realističnijom ma koliko neke njene scene bile nestvarne, a pojedine verovatno smešne i prevaziđene za današnje standarde. Sve ovo naravno ne znači da će rimejk ovog filma biti loš i da ga ne očekujemo sa nestrpljenjem, naprotiv, naša očekivanje biće najviša ukoliko do njega dođe.

Direktnih zamerki za ovo filmsko ostvarenje gotovo nemamo, izuzev na njegove isčašene nastavke, koji remete njegov celokupan koncept i  nedopustivo narušavaju tok njegove priče i njegove vremenske linije. Međutim, sve to opet nije u direknoj vezi sa ovim konkretnim filmom, već više njegovo neželjeno dejstvo na filmske stvaraoce. Uprkos tome, mi smo toliko veliki ljubitelji kompletnog serijala o besmrtnicima da smo mu oprostili sve promašene nastavke, iako su, objektivno rečeno, pojedini među njima pravo smeće sedme umetnosti.

Naslovna foto: Poster za film „Highlander“ / 20th Century Fox / Thorn EMI