Recenzija: Under the Dome – Sezona 1 (2013)

Nikola Milosev December 20, 2013 2

Ukoliko bismo želeli da tv seriju Under the Dome (Pod Kupolom) predstavimo ukratko i sa jakim efektom inicijalne preporuke, nakon koje nas niko ne bi dodatno zapitkivao o njenom sadržaju, dovoljno bi bilo da kažemo Stephen King. Upravo tako, ova tv serija je rađena po istoimenoj noveli King-a, koji je ujedno i jedan od producenata ovog ostvarenja, što samo pojačava efekat cele priče. Tv serije u poslednje vreme kao da preuzimaju vođstvo u svetu sedme umetnosti. Generalno, njihove ocene gotovo dominantno prevazilaze ocene igranih filmova, o njima se konstantno priča, željno se isčekuju nove epizode, dok se one završne svečano gledaju na stadionima i sa ushićenjem. Naravno, ovo sve možda i nije toliko istaknuto kada su naši krajevi u pitanju, ali sigurno ste se barem delimično prepoznali u ovome, makar kada je jedna tv serija u pitanju, bilo da je to npr. Breaking Bad, The Walking Dead, Game of Thrones ili neka druga, a verujemo da će to biti slučaj i sa Under the Dome.

Sam naslov serije Under the Dome već pomalo nagoveštava njenu radnju, ali ipak konkretizujmo osnovu njene priče. Nad varošicom Chester’s Mill pojavljuje se misteriozna nevidljiva kupola, koja u potpunosti odseca ovo naselje od ostatka sveta. Niko u Chester’s Mill ne može ući, niti ni na koji izaći iz njega. Kupolu je nemoguće uništiti, i pri svakom sličnom pokušaju ona reaguje na odrđeni način, ponašajući se pri tome poput neke vrste inteligentnog života. Životni resursi zajednice Chester’s Mill-a polako se troše i postepeno nastaja panika. Mnoge tajne postaju javne, ljudi se menjaju i u strahu i borbi za sopstvenu egzistenciju mnogi postaju fleksibilnog morala. Jednom rečju sve se polako pretvara u haos.

Osnov priče je zaista sjajan, ali verujemo da su se mnogi primetili da on veoma nalikuje na The Simpsons Movie (2007). Mnogi su ovu i više nego očiglednu činjenicu odmah primetili, što je momentalno preraslo u rasprave na raznim nivoima. Zanimljivo je pomenuti i da se u jednom segmentu same serije Under the Dome pominje da su Simpsoni na neki način predvideli događanja u Chester’s Mill. Ovo naravno dovodi u pitanje King-ovu originalnost i njegov dugogodišnji kredibilitet, s obzirom da je njegova istoimena novela objavljena tek 2009. godine, dakle dve godine nakon Simpson-a. Pored toga, izvesna sličnost postoji sa filmom The Truman Show (1998), ali ne u tolikom intenzitetu. Međutim, pre nego počnete drvljem i kamenjem po King-u, otkriveno je da je on istoimenu novelu započeo još 1972. godine, kao i idejno veoma sličnu, ali sa drugačijim pristupom pod naslovom The Cannibals 1982. godine, da bi ih tek 2009-te objavio objedinivš ih na neki način u jednu priču.

Glumačka ekipa ovog ostvarenja vrlo je raznolika i veoma brojna. Takođe, zanimljivo je da glavni akter u seriji ne postoji, bar za sada, te se po bitnosti u priči izdvaja zapravo čitava grupa ljudi sa relativno ravnopravnim učešćem u njoj. Međutim, važnije je pomenuti misterioznog Dale “Barbie” Barbara-u (Mike Vogel), koji predstavlja enigmu u Chester’s Mill, pojavivši se u varoši gotovo istovremeno sa kupolom, zatim novinarku Juliu Shumway (Rachelle Lefevre), kao i James “Big Jim” Rennie-a, antagonistu serije, koga je majstorski odigrao Dean Norris, najpoznatiji nam kao  Hank Schrader u seriji Breaking Bad.

Gotovo već na samom početku pilot epizode Under the Dome, naša inicijalna impresija bila je kranje pozitivna. Pomislili smo: „Ok, zadobili ste našu pažnju. Da vidimo šta će biti dalje“. Odnosi u priču su kompleksni vrlo zanimljiv način, kao i sami likovi, bacajući vas u niz preuranjenih zaključaka, vraćajući vas zatim u gotovo neutralno stanje neznanja. Napetost priče raste kako se sezona serije bliži kraju, dostižući na kraju vrlo visok intenzitet.

Dobar kvalitet serije nam govori da smo načinili greška što smo se uopšte upustili u njeno gledanje, s obzirom da ćemo sledeću sezonu dočekati tek na leto. Sličan osećaj nas je prethodno obuzeo i kada je TV serija Hannibal (2013- ) u pitanju, odnosno nakon njene prve i za sada još uvek jedino dostupne sezone. Dakle, ovo može zazvučati i kao trenutna anti-preporuka, s obzirom na našu netolerantnost prema dugom isčekivanju daljeg nastavka priče kada su tv serije u pitanju, te u skladu sa tim sami odlučite da li ćete se u nju uključiti već sada ili nakon što se nakupi još sezona, što neće biti uskoro. U svakom slučaju, naša generalna preporuka svakako je prisutna.

Naslovna foto: Poster za tv seriju „Under the Dome“ (2013-  ) / CBS