Recenzija: Captain Phillips (2013)

Nikola Milosev January 11, 2014 0
Recenzija: Captain Phillips (2013)

Captain Phillips, ostvarenje svrstano u razne žanrove akcije, avanture, trilera i drame, a ujedno i film koji bi nam potencijalno mogao dodeliti epitet “hejtera” kao recenzenata, makar kada je ovaj projekat u pitanju. Sa druge strane, uopšte ne želimo reći da je ovo loše ostvarenje, nego da jednostavno nije onoliko dobro koliko to mnogi smatraju. Zapravo  smo mišljenja da do precenjivanja novijih ostvarenja dolazi usled nedostatka kvaliteta kod novijih filmova, te ujedno i do smanjivanja kriterijuma prilikom ovakvih ocenjivanja.  Uzmemo li obzir imdb kao najčeće citiranu meru kvaliteta u svetu filmofila, jednostavno se ne možemo složiti sa visinom njegove trenutne ocene od 8.1. u odnosu na druga ostvarenja, koja sa njime ovu ocenu dele, iako izbegavamo reći da je ovo loš film jer on to jednostavno nije.

Film Captain Phillips ima jedan prilično atraktivan element kada je kinematografija u pitanju, a to je zasnovanost na istinitom događaju. Priča dakle prati stvarni događaj u čijem se fokusu nalazi Kapetan Richard Phillips (Tom Hanks). Tokom plovidbe američkog broda Maersk Alabama, na kome je Phillips bio kapetan, 2009. godine, blizu obala zapadne Afrike, somalijski pirati napadaju pomenuti brod i kidnapuju kapetana Phillipsa. Ovo je film koji detaljno prikazuje ovaj događaj i bez daljeg zalaženja u detalje, ovo je njegova osnovna radnja. Scenario za film, koji je napisao Billy Ray se takođe u velikoj meri oslanja i na knjigu A Captain’s Duty: Somali Pirates, Navy SEALs, and Dangerous Days at Sea, čiji je autor upravo niko drugi do kapetan Richard Phillips.

Gluma u ovom ostvarenju je svakako vredna pažnje, možda ne baš po našem ukusu, ali objektivno zaslužuje pohvalu. Posebno treba uzeti u obzir da je pored Tom Hanks-a u glavnoj ulozi, retko koje drugo ime poznato šitoj publici. Hanks je pružio standarno dobar performans, posebno zanimljiv pri samom kraju filma, koji naravno nećemo otkrivati. Takođe, pored široke plejade nepoznatih glumaca, posebno bismo istakli ulogu Barkhad Abdi-a, kao vođe somalijskih pirata, Abduwali Muse-a. Abdi-u je ovo debitantska uloga za koju mu se već smeše brojna priznanja, a šuška se i o potencijalnoj nominaciji za Oskara, te je svakako izvesno da je ovom ulogom zagarantovao sebi uspon u karijeri.

Pored sasvim izvesne doze napetosti, koju vam ovaj film garantuje, verujemo da će kod gledalaca u nekoj dozi biti prisutna i određena moralna dilema, kada je sam nasilnički čin pirata u pitanju. Sam prolog filma na trenutke prikazuje Philipsa u izlaganju sitnih životnih problema, koji se u odnosu na kriterijume životnih problema somalijskog naroda čine smešnim.  Naime, film prikazuje kako ovi pirati i pored svojih pohoda, koji navodno vrede milione, žive u očiglednoj bedi i siromaštvu. Na neki način, oni su prisiljeni da budu pirati, što naravno nikako ne može biti opravdanje za njihovo ponašanje, ali izaziva trunku nedoumice. Posebno je zanimljiv ironičan trenutak činjenice da brod koji pirati u ovom filmu presreću, između ostalog prevozi i humanitarne pakete namenjene somalisjkom narodu, koji je praktično opustošen od strane istih koji im pakete i šalju. Takođe, stavovi koje Phillips ima na početku filma, u izvesnoj meri na neki način opravdavaju pljačkaški čin pirata. Philips naime veruje da je današnji svet vrlo surov i da se kroz život treba ići surovo, kako bi se preživelo. Ovi njegovi stavovi se tokom filma, pod uticajem novog iskusta naravno modifikuju, ali ne otkrivajmo kako i zašto.

Filmska adaptacija priče o kapetanu Phillips-u zapravo poseduje sve što jedan dobar film treba da ima i njegove mane su vrlo ograničene. Dakle, inicijalna privlačnost, je, kao što smo već rekli, zasnovanost na stvarnom događaju. Samim time ni priča nema rupe niti nedostatke na koje bi neko mogao da se osvrne. Ovoj inicijalnoj privlačnosti u velikoj meri dakako doprinosi i naslovna uloga Tom Hanks-a, dok se i ostatak glumačke ekipe pokazao savim dobro. Sad se verovatno pitate “pa dobro, zašto onda tvrdite da ovaj film ne zaslužuje tako dobru ocenu, kada ga uglavnom samo hvalite?”. Jednostavno, prva polovina filma i sama uvretira u priču je prilično dosadna i gotovo smo bili na granici da prekinemo njegovo dalje gledanje, te ga uprkos njegovoj odličnoj drugoj polovini generalno ne možemo oceniti najvišim ocenama. Takođe, pored same radnje, dosada u prvom delu filma je prisutno i kada je vizuelni utisak u pitanju. Scene u pomenutom delu filma su vrlo jednolične i stiče se utisak kao da se konstantno posmatra jedan te isti kadar. Naravno, ova monotonija bila je uslovljena i samom radnjom filma, ali smatramo da to ipak ne može biti opravdanje, s obzirom da postoje filmomi koji su sa daleko manje scenografije uspeli da naprave veću dinamiku, nego što je to uspeo Captain Phillips.

Kada je naša preporuka za film Captain Phillips u pitanju, svakako je imate, bez obzira na negativne stvari koje smo o njemu izrekli. Na kraju krajeva, posmatrajte to kao naše ohrabrenje da pogledate film do kraja, ukoliko na njegovoj polovini steknete utisak poput našeg.

Naslovna foto: Poster za film “Captain Phillips” / Columbia Pictures