Recenzija: Mama (2013)

Nikola Milosev February 26, 2013 1
Recenzija: Mama (2013)

Napomena: Recenzija sadrži elemente zapleta  filma

Najnovije ostvarenje Andres Muschietti-a, špansko kandaski horror film Mama, veoma je brzo postigao svetsku slavu, već pre svoje premijere, zahvaljujući vrlo upečatljivom trejleru. Ukoliko ste ljubitelj ovog filmskog žanra, verujemo da je ovaj trejler i vas same vrlo zaintrigirao. Mora se priznati, vrlo je jeziv, a uz to puno obećava o samom filmu. Verovatno sada očekujete da kažemo kako je sam film vrlo razočaravajući i u neskladu sa očekivanjima i moramo reći da ste u tom slučaju delimično u pravu, ali ne i u potpunosti. Zapravo veliki deo filma je ispunjen zaista solidnom pričom i odličnim scenama, kada govorimo o približno prve tri četvrtine filma. Priča nije naročito genijalna, ali je vrlo kompleksna i vredna pažnje. Međutim, kao već po nekom ustaljenom običaju, poslednja četvrtina baca senku na sjaj svega što je u filmu dobro, a film uprkos svom potencijalu završava kao žalosno prosečan.

Tematika priče koja se bavi  decom odrasloj u divljini, izolovanoj od kontakta sa drugim ljudima, sama po sebi vrlo je privlačna podloga za film. Setimo se samo neiscrpnih mogućnosti za priče o Tarzanu ili npr. Moglija i Knjige o džungli. Još kada se ovakvoj temi doda nota horora i paranormalnog, pa takva priča mora biti osuđena na uspeh. Kod filma Mama, glavni elementi priče su odlično obrađeni i priča vodi ka krajnje zanimljivom zapletu. Gledalac je tokom filma vođen ka određenom zaključku o povezanosti samog početka filma, gde vidimo kako devojčice dospevaju u situaciju izolacije, sa tajanstvenim entitetom Mame. Međutim, taj zaključak ispada pogrešan. Dok bi se to kod većine filmova videlo kao plus, u smislu efekta iznenađenja, u ovom slučaju to film čini promašenim. Naime, tokom novih saznanja o poreklu entiteta zvanog Mama, gledalac biva uvučen u zaključak da njena prethodna priča zapravo ima neku stvarnu vezu sa devojčicama i pre nego što su one dospele u nezavidnu situaciju života u divljini. Tačnije, da je Mama na neki način prvobitni uzročnik ili barem neka vrsta veze sa porodičnom situacijom devojčica, koja ih na kraju dovodi do napuštenosti u šumi.  Film se završava krajnje konfuzno, razočaravajuće i istrovremeno zbrzano, ali sa ujedno dugim i monotonim završnim scenama koje odišu nepotrebnom, a u ovom slučaju i nepodobnom patetikom.

Scene u filmu Mama su standardno hororske, karakteristične za horor trend u poslednjih deset godina, odnosno stil koji je manje više pokrenuo film Ring (2002). Scena inicijalnog kontakta sa devojčicama u napuštenoj šumskoj kući je jeziva u pravom smislu reči i u tom pogledu je pun pogodak. Međutim, postoji nesklad između pomenutog animiranog prikaza devojčica, koji prenaglašava njihov životinjski prikaz i scene koja ih prikazuje neposredno kasnije, nakon što su okupane i presvučene. Naime, animirana scena ih prikazuje koščate, blede i izgladnele, dok ih u narednoj sceni vidimo kao rumene i uhranjene. Naravno, starija devojčica Victoria (Megan Charpentier) se prilagođava brže, s obzirom da ima sećanje i na život pre onog šumskog. Njena mlađa sestra Lilly (Isabelle Nélisse) nasuprot njoj, gotovo u potpunostu nalikuje životinji po svom ponašanju, pošto je u izolaciju dospela praktično još kao beba i za drugi život ne zna. To nažalost i dalje ne opravdava tako brzu promenu njihove spoljašnjosti nakon napuštanja šume, pogotovo kada je Lilly u pitanju.

Što se same glume tiče, nema se šta mnogo reći. Verovatno najupečatljivija bila je Jessica Chastain kao Annabel, koja je skupa sa svojim suprugom Lucas-om (Nikolaj Coster-Waldau) preuzela starateljstvo nad Victoriom i Lilly. Osim što je bila upečtljivija u glumačkom smislu, Jessica je zračila i lepotom u Goth stilu, te se nadam da ćemo je viditi ponovo u već najavljenom nastavku ovog filma. Da, kao što ste čuli najavljan je i nastavak filma Mama, pa ako ništa drugo, ostaje nada da će neke rupe i nejasnoće u prvom delu biti popunjene ovim nastavkom.

Naslovna foto: Poster za film”Mama (2013)” / Universal Pictures